عکس صادق خلخالی(سلاخ انقلاب) در کنار خمینی

صادق خلخالی معروف به سلاخ انقلاب  ۱۴ سال شاگرد سید روح‌الله خمینی در کلاس‌های دروس مذهبی بود.د ر ۲۴ بهمن ۱۳۵۷ (۱۳ فوریه ۱۹۷۹) با حکم سید روح‌الله خمینی به عنوان حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب منصوب می‌شود.

در این دوره صدها نفر به حکم خلخالی اعدام شدند که بسیاری از آنان وابستگان به حکومت پهلوی بودند.

.

خلخالی درهمان اولین شب پیروزی انقلاب قصد داشت ۲۴ نفر را اعدام کند که در نهایت پس از موافقت خمینی چهار نفر اعدام شدند: مهدی رحیمی، نعمت‌الله نصیری، منوچهر خسروداد و رضا ناجی. ابراهیم یزدی توصیه کرد كه باید دادگاهی علنی تشكيل شود و به آنها اجازه داده شود تا با خانواده‌های خود ديدار داشته باشند و اگر خواستند بتوانند وصيت‌نامه‌های خود را بنویسند.خمينی به مهدی عراقی دستور داد كه برود و نظارت كند تا آن چهار نفر با خانواده‌هایشان تماس بگيرند و اگر مطالبی دارند بنويسند. اما خلخالی به سرعت از مدرسه علوی به مدرسه رفاه رفت و حاج مهدی عراقی زمانی رسيد كه اعدام آن چهار نفر صورت گرفته بود. وقتی من رسیدم، خلخالی و تيم‌اش مشغول مذاكره برای نوشتن ادعانامه عليه اعدام شدگان بودند. من بسيار عصبانی شدم و بر سر آنها فرياد زدم كه شما چه دينی داريد؟ اول مي‌كشيد بعد مي‌خواهيد كيفرخواست بنويسيد.[۳] بنا به گزارش سازمان عفو بین الملل ۴٣٨ نفر تا اسفند ۱۳۵۸ (طی یکسال) در ایران با حکم خلخالی اعدام شدند.

وی در خاطراتش در مورد نحوه انتخابش به عنوان حاکم شرع می‌نویسد: «خدا شاهد است که ما برای تصدی این مقام کوچکترین تلاشی نکردیم و حتی تا زمانی که به من ابلاغ شد از آن اطلاعی نداشتم. آقا [سید روح‌الله خمینی] با شناختی که از روحیه انقلابی من داشتند عصر روز ۲۴ بهمن ۵۷ مرا به دفترشان احضار کردند و فرمودند: این حکم را به نام شما نوشته‌ام. حقیر پس از دیدن حکم به حضورشان عرض کردم: آقا این حکم سنگین است. فرمودند: برای شما سنگین نیست. گفتم مخالفین و وابستگان به طاغوتیان علیه من تبلیغ می‌کنند. آقا(خمینی) فرمود: من پشتیبان شما هستم و بالاخره این حکم را به کسی بدهم که به او اطمینان داشته باشم.

منبع: ویکی پدیا

دربارهٔ vision

آزادی برای همه آزادی بیان بی حد و مرز نفی استبداد و تحجر و البته نفی هر دیکتاتور و دیکتاتوری
این ورودی در سیاسی-اجتماعی فرستاده شده و با , برچسب خورده. پایاپیوند را نشانه‌گذاری کنید.

پاسخی بگذارید

